OV Ambassadeurs:  

  Provincies:                                                                                     

 Flevoland,Gelderland en Overijssel vinden dat het openbaar vervoer voor iedereen toegangkelijk moet zijn. Daarom zijn de OV-ambassadeurs in het leven geroepen. De OV-ambassadeurs zijn vrijwilligers die leeftijdsgenoten graag op weg helpen met het openbaar vervoer, waardoor ze langer onafhankelijk en mobiel blijven. Sinds vorig jaar zijn zij telefonisch bereikbaar voor vragen over het openbaar vervoer. Vanaf heden kan men ook in contact komen met een OV-ambassadeur via het zogenoemde beeldbellen.

Uitbreiding van het telefonisch spreekuur.

Sinds oktober vorig jaar is het telefonisch spreekuur ingezet om de vragen te beantwoorden die senioren hebben over het reizen met het openbaar vervoer. Deze telefonische spreekuren zijn een mooi alternatief voor de fysieke inloopspreekuren en informatiebijeenkomsten die tot nader orde geannuleerd zijn. Want vragen over het openbaar vervoer blijven zeker onder de groep senioren . Welk abonnement past bij mij, hoe plan ik mijn reis of hoe kan ik een ov-chipkaart aanvragen? zijn vragen waar de OV-ambassadeurs antwoord op geven. Senioren weten deze service steeds beter te vinden. Per februari zijn de telefonische spreekuren uitgebreid, zodat zij op alle werkdagen en verschillende dagdelem bereikbaar zijn.

Contact via beeldbellen ook mogelijk.

De OV-ambassadeurs gaan met de digitale ontwikkelingen mee. Inmiddels zijn een aantal OV-ambassadeurs beschikbaar om klantvragen via beeldbellen te beantwoorden. Voor de senior die (geregeld) gebruik maakt van een computer, laptop of met het online programma MS teams is dit een extra mogelijkheid om geholpen te worden. De senior ontvangt per e-mail een uitnodiging van de OV-ambassadeur voor de afspraak via MS-Teams. Op de afgesproken tijd zitten de  OV-ambassadeur en de senior beiden klaar achter de computer en leggen zij contact via het beeldbellen. Op deze manier kunnen zij online - op afstand - de senioren bijvoorbeeld laten zien waar zij op de website de aanvraag van een nieuwe ov-chipkaart kunnen vinden of zij via de website van 9292 een reis kunnen plannen.De vrijwilligers staan hun leeftijdsgenoten ook op deze manier graag te woord.

Bereikbaarheidstijden.

De OV-ambassadeurs zijn bereikbaar van maandag- tot en met vrijdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur. Op dinsdag- en donderdagmiddag van 13.30 uur tot 15.00 uur en op maandag- en woensdagavond van 18.30 uur tot 20.00 uur. Heeft men voorkeur voor een afspraak via beeldbellen, dan kan dit telefonisch aangegeven worden bij de betreffenden OV-ambassadeur. Zij zijn bereikbaar tijdens het telefonisch spreekuur via telefoonnummer 038-3037010. Meer informatie: www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeurs.