Over de buurtbus

Begin jaren 90 dreigde door bezuinigingen een ernstige verschraling van het regionale openbaar vervoer in de plattelandsgebieden op te treden. Lijnen werden opgeheven, omrijden door de kernen werd beperkt en dienstregelingen werden ingekrompen.

Lokale overheden en bewoners van het landelijk gebied kwamen in het geweer tegen deze verschraling. In overleg met de provincies en het Rijk werd de buurtbus bedacht. Een uitgeklede vorm van openbaar vervoer waarbij wel sprake was van een vaste route en een vaste dienstregeling maar dan met een kleine bus en bestuurt door vrijwilligers. Dit laatste om de kosten te drukken. Zo ging het ook met onze “Buurtbus De Krim-Gramsbergen-Hardenberg.

In 1991 werd het comité De Krim – Gramsbergen - Hardenberg opgericht. Ambtelijk werd alles geregeld en er werd een voorlopig bestuur samengesteld. Om de bus te laten rijden moesten er natuurlijk vrijwilligers worden gevonden om als chauffeur op te treden. Voorlichtingsavonden werden gegeven en er meldden zich voldoende vrijwilligers aan om het project te starten.


Zo ging in 1991 het buurtbusproject De Krim  - Gramsbergen - Hardenberg van start. Er werd een uurdienst opgezet. De bus had vaste vertrek- en haltetijden en reed via een vaste route met een beperkt aantal haltes.

Op 4 november 1991 ging de eerste bus rijden met als chauffeur Mv. G Langius-Dijkman en als eerste passagier Mv. H.Arends-Snippe.

De bewoners van het buitengebied waren blij met de buurtbus. De bus vervoerde in de beginjaren ongeveer tien- tot twaalf duizend passagiers per jaar. In 1993 was het reizigersaantal opgelopen tot 25.000. Dit was zoveel dat met regelmaat de vervoersmaatschappij moest bijspringen met extra materieel. 

De bestemmingen waren niet altijd alleen de overstapstations van het reguliere openbaar vervoer maar de bus werd ook terecht gebruikt om boodschappen te doen of om bij familie of vrienden op bezoek te gaan, dit resulteerde in meer haltes.

Sinds 1991 is er bij de buurtbus veel veranderd. . De vereniging heeft een bestuur dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de chauffeurs,. Zij heeft inmiddels een eigen Buurtbusboekje. Daarnaast brengt zij ieder voorjaar een jaarverslag uit.


 Onze vrijwilligers, zowel chauffeurs als bestuursleden, doen er alles aan om de route zo comfortabel en volgens de dienstregeling af te leggen met de gewenste dienstverlening aan de passagiers.

 

VERVOERDE PASSAGIERS GEGEVENS.

 

4 SEPTEMBER       1992,               10.000.            Mw. Blok, Oud Lutten

20 OKTOBER,         1993,               25.000.            Mw. Reede, Gramsbergen

09 OKTOBER,         1995,               50.000.            Gekelien Schonewille, De Krim

01 OKTOBER,         1997,               75.000.            Mw. Middag, Gramsbergen 

19 JULI,                    1999,               100.000.          Mw. Beek, Gramsbergen

17 MEI,                     2001,               125.000.          Gerrit Hugen, De Krim

18 MAART,              2003,               150.000.          Ramona Klok, De Krim

10 JUNI,                    2005,               175.000.          Mw. Benjamins, De Krim

14 FEBRUARI,        2008,               200.000.          Mw. Regeling, Gramsbergen 

16 SEPTEMBER     2010                225.000.          Mw. Doldersum, De Krim 

5 DECEMBER         2012                250.000           Marvin Hamhuis, De Krim 

!3 NOVEMBER       2014                275.000           Mw. Centen, Hardenberg

3 April                       2017               300.000            Mv. Kloekhorst, De Krim